Sinds de introductie van de eerste Ford Mustang van ruim 60 jaar geleden is er veel veranderd. De oorspronkelijk opgezet als stijlvol, budgetvriendelijk vervoer voor jongeren, werd een icoon voor high-performance enthousiastelingen.

Ze hebben sinds 1962 de carburateurs ingeruild voor brandstofinjectie en onlangs voor batterijen. Cassettes en cd's zijn vervangen door satellietradio en Bluetooth, net als knoppen zijn ingeruild voor touchscreens. Nu hebben we een nieuw model dat het verleden van deze klassieke auto wilt oproepen en tegelijkertijd (een deel van) de toekomst omarmt. Maak kennis met de Ford Mustang uit 2024, de zevende generatie van het model dat een beweging lanceerde.

Het eerste dat opvalt aan deze nieuwste versie van Mustang is de styling. De lijnen zijn herkenbaar, met een algemene gelijkenis met de zesde generatie S550 die momenteel op dealer vloeren staat, maar het nieuwe model voelt slanker aan.

Aan de voorkant doet de agressieve grille mij denken aan vroege Mustangs. GT-modellen krijgen hun eigen grille- en bumperontwerp, met dubbele neusgaten die meer samenhangend zijn geïntegreerd in vergelijking met die van de zesde generatie.

Zoals altijd zal de nieuwe Mustang verkrijgbaar zijn als coupé en cabriolet. De daklijn van de coupé voelt lager aan, wat waarschijnlijk slechts een oogwenk is. Ford zegt dat de gordellijn is verlaagd voor een sportievere look, en de autofabrikant benadrukt dat de vorm van de deuropening het gemakkelijker maakt om in en uit te stappen terwijl je een helm draagt.

2024 Mustang GT with Performance Package

Het grootste ontwerpverschil zit aan de achterkant. In plaats van een lip die over een schuin achterpaneel hangt, zijn de achterlichten van de 2024 Mustang gebobbeld in een holle V-vorm. Eddie Kahn, de voertuigtechniekmanager voor de nieuwe Mustang, vertelde journalisten dat dit de meest aerodynamische Mustang ooit is. De nieuwe vorm van de staart en geheel nieuwe bodempanelen helpen de luchtstroom te beheersen en de downforce te vergroten.

Optioneel met het Performance Pack zijn MagneRide adaptieve dempers, verbeterde Recaro-stoelen en een actieve uitlaat; GT-modellen krijgen standaard een motoroliekoeler met het Performance Pack.

De 2024 Mustang eigenaren kunnen op afstand flexen met Remote Rev, een knop op de sleutelhanger waarmee je de motor op afstand van buiten de auto kunt laten draaien. Ik kan me voorstellen dat eigenaren hun auto op afstand starten vanuit bed, zodat ze in slaap kunnen vallen met het geluid van die draaiende motor.

Ford noemt dit "de meest digitale Mustang ooit", en dat is te zien, met stereo- en klimaatregelingen die worden bediend door het touchscreen in plaats van fysieke knoppen. De 2024 Mustang zal vanaf de zomer van 2023 in de verkoop gaan. De specificaties voor vermogen, prijzen en prestaties zullen naar verwachting tussen nu en dan worden vrijgegeven.

In de loop van de geschiedenis heeft Ferrari, sportwagens gebouwd in veel verschillende configuraties. Er zijn vierzitters met V12's, tweezitters met middenmotor V8's en nog meer gekke dingen, waaronder een Shooting Brake met vierwielaandrijving en een hybride met een V6. Maar we kunnen garanderen dat je nog nooit een Ferrari hebt gezien zoals de Purosangue uit 2023. Als het EERSTE SUV OOIT versierd met het steigerende paard-embleem uit de fabriek, is dit de langverwachte intrede van het bedrijf in het onvermijdelijke ultra-luxe SUV-segment.

Ferrari noemt het natuurlijk geen SUV, maar verwijst in plaats daarvan naar dit nieuwe model als een uitbreiding van zijn sportwagenreeks met een nieuwe vormfactor die bedoeld is om de veelzijdigheid en het comfort te vergroten. Om te benadrukken dat het net zo'n Ferrari is als alle andere, blijft de codenaam van het project, Purosangue (wat 'zuiver bloed' betekent), behouden voor het productiemodel dat hier te zien is en dat vanaf eind 2023 klanten zal bereiken.

Zelfs Ferrari ontkomt niet aan de SUV-trend

Motorblok en Prestaties

Zijn plaats in de Ferrari-bloedlijn wordt ook verzekerd door het feit dat hij in eerste instantie verkrijgbaar zal zijn met slechts één aandrijflijn: een atmosferische 6,5-liter V12 die tot 8250 tpm draait. Zijn vermogen van 715 pk steekt hem ruim boven de Lamborghini Urus Performante's twin-turbo V8, maar de non-turbo V12 blijft achter op zijn versterkte concurrenten in termen van koppel, met 'slechts' 716Nm! Ferrari zegt dat 80 procent van dat koppel beschikbaar zal zijn bij 2100 tpm. Maar met het vermogen dat piekt bij 7750 tpm en het koppelpiek bij 6250 tpm, is de Purosangue zeker een geinig ding.

Prestatieschattingen plaatsen hem in de buurt van de snelste SUV's die we ooit hebben getest; Ferrari claimt dat het in 3,3 seconden naar 100 km/u accelereert en een topsnelheid van 193 km/u haalt.

Motorblok Ferrari Purosangue 6.5L V12

De transmissie is een achttraps automaat met dubbele koppeling gecombineerd met het ongebruikelijke vierwielaandrijvingssysteem. Hetzelfde systeem dat werd geïntroduceerd op de FF en later werd gebruikt in de GTC4 Lusso. Het werkt alleen in de eerste vier versnellingen en tot ongeveer 124 mph; daarboven is het achterwiel aangedreven. Achterwielbesturing is standaard, net als hetzelfde Side Slip Control-systeem van andere Ferrari's dat de tractiecontrole, stabiliteitscontrole en ABS-programmering beheert.

Interieur en functies

Het dashboard bevat dezelfde digitale displays van andere Ferrari-modellen, waaronder een 10,2-inch digitale metercluster voor de bestuurder en een scherm voor de voorpassagier; er is geen centraal infotainmentscherm. Het stuur is voorzien van de bekende Mannetino drive-mode controller, samen met vele andere knoppen en knoppen. Er zullen verschillende combinaties van leer, alcantara en koolstofvezelbekleding beschikbaar zijn. Een carbon fiber dak is standaard, maar u kunt ook kiezen voor een glazen dak met elektrochrome tintaanpassingen.

Interieur Ferrari Purosangue

Als het eind volgend jaar in de verkoop gaat, zal de Purosangue niet gemakkelijk te verkrijgen zijn. Niet alleen zal de basisprijs waarschijnlijk in de buurt van €400.000 liggen, maar de vraag gaat waarschijnlijk hoger zijn dan het aanbod. Wie weet zie je dit beest ooit wel bij ons in de showroom!

Zoekopdracht

Jouw droomauto vinden is onze missie. Wat zijn jouw exclusieve wensen? Laat het ons weten en we gaan voor je op zoek.

Succes verzekerd bij Centraal Exclusief
Start jouw zoekopdracht
Powered by: Funnel Adviseur